صفحه اصلی ارتباط با ما ورود عضویت

اوج کرامت

مال و جمال بلكه علم و ديگر اوصاف كمالي كه از ميان رفتني است، نه تنها معيار كرامت انسان نيست كه همگي وسيله ابتلا و امتحان او در دنيا است. قرآن كريم به اشتباه توده انسان ها در اين باره، اشاره دارد كه: (فأمّا الإنسان إذا ما ابتلاه ربّه فأكرمه و نعّمه فيقول ربّي أكرمن  و أمّا إذا ما ابتلاه فقدر عليه رزقه فيقول ربّي أهانن  كلاّ ... )[1]. يعني انسان اگر به مِنحَت و نعمتي رسيد، گمان مي‏كند كه خداوند، گرامي‏اش داشته است و اگر در مِحنَت و سختي و تهيدستي گرفتار آيد، مي‏پندارد كه خدا او را خوار ساخته است. اين پندارها ناروا است؛ زيرا سختي و راحتي دنيا همه جز امتحان و ابتلاي الهي نيست. يعني انسان سالم به سلامت ممتحن و مبتلاست و خدا با سلامتي او را امتحان كرده است و انسان بيمار و عالم و ثروتمند و... نيز به بيماري و علم و ثروت و...، دچار و هركس هر كمالي دارد، به همان كمال، مبتلاست. چيزي در دنيا به عنوان پاداش نهايي مطرح نيست؛ زيرا دنيا دار امتحان و عمل است نه حساب نهايي و قيامت، جايگاه حسابرسي است (و نه عمل).

امام اميرالمؤمنين (عليه السلام) در اين باره مي‏فرمايند: «الغني والفَقر بعد العَرضِ علي اللّه سبحانه»[2]. يعني توانگري و تهيدستي افراد هنگام عرضه بر حساب دقيق خدا در قيامت آشكار مي‏شود.
پس نه بدن انسان و نه روح متعارف او، هيچ يك معيار كرامت نهايي بشر نيست؛ زيرا خداوندي كه از كرامت انسان سخن مي‏گويد، از حيوان و پست تر از حيوان بودن او و گياه و پست تر از گياه بودن او و سنگ و پست تر از سنگ بودن او نيز ياد مي‏كند. گروهي را مانند حيوان و فرومايه تر از آن مي‏خواند كه: (أولئك كالأنعام بل هم أضلّ)[3] و دسته اي را چون سنگ و سخت تر از آن مي‏داند كه: (فهي كالحجارة أو أشدّ قسوة)[4]؛ زيرا از درون بعضي سنگ ها چشمه زلال آب، مي‏جوشد: (وإنّ منها لما يشّقّق فيخرج منه الماء)[5]. ولي قلب قسيّ و سنگي آنها را چنين بركتي نيست

پس اوج كرامت آدمي كه جنبهٴ ملكوتي انسان را در: ﴿نفخت فيه من روحي﴾1، تأمين مي‏كند، به فراترين مرتبهٴ تقوا وابسته است. يعني: ﴿إنّ أكرمكم عنداللّه أتقاكم﴾2. با كرامت ترين شما در پيشگاه خدا با تقواترين شماست.

بر اين اساس، داشتن تقواي متوسط نيز ميانهٴ راه است و كمال آدمي، نيازمند نيل به درجهٴ «اَتْقي» است تا انسان كامل كه معلم فرشته ها و مسجود آنان است ظهور كند؛ چرا كه فرشتگان همواره در برابرانسان كامل در خضوع و سجودند و امروز نيز در پيشگاه ولي‏عصر و حجت حق (ارواحنا فداه) خاضع اند و ساجد؛ چون تعليم اسماء و نيز مسجود فرشتگان شدن از آنِ شخصيّت حقوقي انسان كامل است و نه شخص حقيقي حضرت آدم (عليه السلام) مثلاً. يعني مقام والاي انسانيت، معلّم است و مسجود و اين مقام برين، هماره در خلفاي الهي متجلّي است و ظهور آن هرگز پايان نمي‏پذيرد.

 صورت و سيرت انسان در قرآن، آیت الله جوادی آملی، صفحه 83

 

کامنت ها
: هما 1392/11/19

خیلی زیبا بود ولی بعضی وقتها مشکلات در حد توان ما نیست

شعر شهادت امام جواد علیه السلام

شعر شهادت امام جواد علیه السلام

ادامه مطلب
انواع حق الناس

انواع حق الناس

ادامه مطلب
خدا چه ندارد؟ چه نمی داند؟ چیست که نزد خدا نیست؟

خدا چه ندارد؟ چه نمی داند؟ چیست که نزد خدا نیست؟

ادامه مطلب
بصیرت چیست؟ خوارج چه کسانی هستند؟

بصیرت چیست؟ خوارج چه کسانی هستند؟

ادامه مطلب
پیر پالان دوز کیست؟

پیر پالان دوز کیست؟

ادامه مطلب
اشعار اردو

اشعار اردو

ادامه مطلب
لیست کتب کتابخانه وقف در گردش

لیست کتب کتابخانه وقف در گردش

ادامه مطلب
طرح وقف در گردش چیست؟

طرح وقف در گردش چیست؟

ادامه مطلب
مجموعه رنگ آمیزی در موضوعات مختلف

مجموعه رنگ آمیزی در موضوعات مختلف

ادامه مطلب
کلید فهم نهج البلاغه.

کلید فهم نهج البلاغه.

ادامه مطلب
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد